Pinnwand

Viele technische Innovationen entstehen vor einem Hintergrund, der wenig bekannt ist, nämlich für Militär und Kriegszwecke. So wurden beispielsweise die ersten Objekte aus Formsperrholz von Charles und Ray Eames im Zweiten Weltkrieg für die U.S. Navy produziert.

Auch heute werden viele Neuerungen, gerade im Bereich der Robotik und digitaler Technologien, zunächst für ein militärisches Umfeld entwickelt. Die Designhistorikerin Jane Pavitt ist seit 2017 Professorin an der Kingston University London und war Co-Kuratorin der Ausstellung »Cold War Modern: Design 1945–1970« im V&A Museum in London. Paul Feigelfeld ist Medientheoretiker und forscht über Medien im militärischen Kontext. Gemeinsam diskutieren sie über die ambivalenten Beziehungen von Krieg, Militär und Design.


Der Talk findet auf English statt, der Eintritt ist frei. Beginn ist um 18:30 bis ca. 19:30.
Mehr Informationen unter:

https://kunsthist.unibas.ch/aktuelles/agendaeintrag/article/5369/talk-jane-pavitt-und-paul-feigelfeld-die-dunkle-seite-des-designs-krieg-militaer-und-innovati/
20.12.2017 um 11:57 Uhr
An der Hochschule Anhalt, FB Design in Dessau, ist zum nächstmöglichen Zeitpunkt die unbefristete Teilzeitstelle (50%, 12 TV-L) für Forschung und Entwicklung im Design zu besetzen.

Der Schwerpunkt der hier ausgeschriebenen Stelle liegt in der fachlichen Unterstützung konkreter Forschungsvorhaben, in der Intensivierung weiterer Forschungsaktivitäten und deren Kommunikation.
Wünschenswert ist ein Interesse an und Bezug zu design-relevanten Forschungsthemen und der Nachweis von bereits geleisteter erfolgreicher Akquise und Durchführung von Forschungs- und Drittmittel-Projekten, wenn möglich im ausgeschriebenen fachlichen Bereich.

Die Bewerbung ist noch bis zum 8.1.2018 möglich. Weitere Informationen erhalten Sie unter
http://www.hs-anhalt.de/nc/aktuelles/stellenangebote.html?jid=527 oder per Email an
fb-dekanat@design.hs-anhalt.de.
14.12.2017 um 14:10 Uhr
Almost a generation ago, the early software for computer aided design and manufacturing (CAD/CAM) spawned a style of smooth and curving lines and surfaces that gave visible form to the first digital age, and left an indelible mark on contemporary architecture. But today's digitally intelligent architecture no longer looks that way. In The Second Digital Turn, Mario Carpo explains that this is because the design professions are now coming to terms with a new kind of digital tools they have adopted -- no longer tools for making but tools for thinking. In the early 1990s the design professions were the first to intuit and interpret the new technical logic of the digital age: digital mass-customization (the use of digital tools to mass-produce variations at no extra cost) has already changed the way we produce and consume almost everything, and the same technology applied to commerce at large is now heralding a new society without scale -- a flat marginal cost society where bigger markets will not make anything cheaper. But today, the unprecedented power of computation also favors a new kind of science where prediction can be based on sheer information retrieval, and form finding by simulation and optimization can replace deduction from mathematical formulas. Designers have been toying with machine thinking and machine learning for some time, and the apparently unfathomable complexity of the physical shapes they are now creating already expresses a new form of artificial intelligence, outside the tradition of modern science and alien to the organic logic of our mind.

Verlag: MIT Press
Erscheinungsjahr 2017
ISBN: 978-0-262-53402-4
Preis: 24.95 Euro
13.12.2017 um 13:33 Uhr
Die HFBK Hamburg besetzt zum Oktober 2018 für die Dauer von sechs
Jahren
eine Professur (W 2) für künstlerische Grundlagen
im Schwerpunkt Design
(KN 10/2017)

Die Möglichkeit einer Entfristung besteht nicht.

Gesucht wird eine künstlerische Persönlichkeit, die die Studierenden der ersten
beiden Studiensemester in die künstlerische Praxis des Designs einführt.
Vorausgesetzt werden ein eigenständiges Werk sowie experimentelle
Offenheit und die Fähigkeit, Design im Kontext gesellschaftlicher, technischer
und ästhetischer Prozesse zu thematisieren. Erfahrungen in der Lehre
und die Bereitschaft, sich engagiert in das Hochschulleben einzubringen,
werden ebenso erwartet.

Weitere Informationen finden Sie hier:
http://www.hfbk-hamburg.de/fileadmin/user_upload/diverse/stellen/HFBK_Professur_Design_Grundl.pdf
13.12.2017 um 13:29 Uhr
Professur - Besoldungsgruppe W 2
für das Fachgebiet "Gestaltung Digitaler Medien"
Kennziffer: Fk4-MI 2/17
Gesucht wird eine Persönlichkeit, die das Gebiet Konzeption und Umsetzung von Gestaltungsprozessen für digitale Mediensysteme auf aktuellem Stand in der Lehre und in der anwendungsorientierten Forschung und Entwicklung vertreten kann. Besonderes Gewicht wird dabei auf das Interaktionsdesign unter dem Aspekt der Wahrnehmung von Bild und Zeichen gelegt. Die Kenntnisse sind an eigenen Arbeiten nachzuweisen. Kontakte zur Medienwirtschaft sind erwünscht. Außerdem wird die Durchführung von Projekten im Rahmen des Projektstudiums erwartet. Die Betreuung von Bachelorabschlussarbeiten sowie die Betreuung von Studierenden im Auslandsstudium und in der Praxisphase gehören ebenfalls zum Aufgabengebiet des Stelleninhabers/der Stelleninhaberin. Die Hochschule Bremen fordert von allen Hochschullehrern und Hochschullehrerinnen die aktive Mitarbeit in der Selbstverwaltung.

Ihr Profil
Nach einem einschlägigen wissenschaftlichen oder gestalterischen Hochschulstudium und einer aussagekräftigen Promotion haben Sie mehrjährige Erfahrungen in einem Unternehmen mit nachweisbarem Bezug zum designierten Arbeitsfeld gesammelt. Sollten Sie über einen Abschluss eines gestalterischen Studiums verfügen, so kann auf eine Promotion verzichtet werden, wenn die besondere Befähigung zu gestalterischer Arbeit nachgewiesen wird. Vorausgesetzt werden neben den allgemeinen beamtenrechtlichen Einstellungsbedingungen eine besondere Befähigung und Erfahrung in der Lehre im Bereich digitaler Medien.

Nähere Informationen unter:

http://www.hs-bremen.de/internet/de/hsb/struktur/dezernate/d1/stellenausschreibungen/professuren/detail/index_62394.html
13.12.2017 um 13:26 Uhr
Special Issue of the International Journal of Design:
Alive. Active. Adaptive: Experiential Knowledge and Emerging Materials

Suzanne Lee uses microbial cellulose composed of millions of tiny bacteria to produce clothing in her bathtub (Science Museum, 2010); Carol Colette, in “This is Alive” (2013), invites us to imagine a world in which plants grow products and bacteria are genetically reprogrammed; Anna Vallgårda (2009) introduces the notion of “computational composites”, a new design space in which conventional materials (like wood) become more expressive and adaptable through computation. These are a few examples of how the emergence of new materials and new approaches to using materials is offering an opportunity for achieving new experiences in design. But as materials acquire new agency and interactional possibilities (whether algorithmic, biological or chemical), how do we work with such alive, active and adaptive materials? And as materials acquire connectivity (whether digital or organic) and thus the ability to fluctuate within more fluid situations of use and need, how do we understand the movements, temporalities and relationships of one material in relation to other materials? This calls for different skill sets and for different ways of understanding and mobilizing materials in design.

In this special issue, we welcome submissions from a diverse range of researchers and practitioners whose work is centered on the experiential knowledge acquired through working with emerging materials that are alive, active and adaptive.

Suggested Research Themes


Designerly or artistic ways of understanding alive, active, adaptive materials
Frameworks, approaches, tools and methods to support designing with alive, active and adaptive materials
Interdisciplinary collaborations between different disciplines, such as materials science and design, in opening up new research spaces and design possibilities with alive, active and adaptive materials
Explorations of future applications of alive, active and adaptive materials
Critical views on the future of emerging materials and the implications for design research and practice
Design research on and reflective accounts of experience and practice with alive, active and adaptive materials
Implications of alive, active and adaptive materials on (materials) education in design or other creative disciplines
References

Colette, C. (2013). This is alive. Retrieved from http://thisisalive.com
Science M useum. (2010). Bio-couture. Retrieved from https://youtu.be/WVW-jSdhILs
Vallgårda, A. (2009). Computational composites: Understanding the materiality of computational technology (Unpublished doctoral dissertation). The IT University of Copenhagen, Copenhagen, Denmark. Retrieved from http://akav.dk/publications/kappe.pdf
Schedule

Full Paper Due: 28.02.2018

More Information:
http://ijdesign.org/index.php/IJDesign/announcement
13.12.2017 um 10:07 Uhr
The United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) estimates that in 2016, some 65.6 million people were forcibly displaced worldwide - a number not seen since the end of World War II. On average, 20 people were driven from their homes every minute. The challenges faced by vast numbers of migrants and refugees uprooted by war, persecution, ecological crises, natural disasters, or even relocating in search of economic opportunity, are often urgent, and, unfortunately, all too familiar.

The movement of populations has spurred - and continues to spur - great changes in the cultural landscape in general and design in particular, both positive and problematic. Displacement creates opportunities for cross-cultural dialogues and inspires design solutions, whether they be related to objects used for disaster relief, temporary housing for displaced persons during wartime or following natural disasters, or more substantial and lasting interventions into the landscape, such as the exponential and necessary growth of cities.

Taking place from 6-8 September 2018, this conference will examine displacement and attendant issues from a design perspective. In addition to the current displacement of people and populations, papers can consider the theme more broadly and historically, including connections among displacement of objects and styles, changing technologies, and broad geographies and histories related to landscapes and urban development.

Call for Papers

We invite contributions from design historians, scholars, and academics in related fields, as well as practitioners, design educators, museum professionals, and students. Topics might deal with such issues as:

Design and the Displacement of Peoples

Issues of immigration and emigration
Camps and disaster relief
Colonialism, post-colonialism, and the displacement or replacement of cultures
Exiles and exile culture
Passports and borders
Asylum seekers and climate refugees
Displacement of Objects and Styles

The history of museums and travelling exhibitions
Collecting and collections, displacing objects from one context to another
Debates over the repatriation of artifacts
Expositions and World’s Fairs as institutions of decontextualizing objects and people
Reuse or misuse
Recycling or upcycling as a form of displacement
Transference or forgeries
Exchange
Exoticism and appropriation of styles
Cycles of fashion
The Design of Displacement

Urban sprawl
Gentrification and displacement within cities
Moving or removing monuments
Landscape design and earthworks
Technological upgrades
Changing approaches in design pedagogy and education
Innovation and disruption
Individual papers of 20 minutes, or proposals for full panels of three papers related to the samples or relevant to the theme of displacement, will be considered. Panel proposals must include abstracts for all three papers, in addition to a short description of the panel theme.

All proposals will be double-blind reviewed and selected by the conference committee. Submissions are due Monday 29 January 2018 and should:

Be sent in the form of an MS Word document
Not exceed 300 words
Include the title of the paper
Include the author's full name, title, position, and institution
Include a brief professional biography (not exceeding 50 words)


https://www.designhistorysociety.org/conferences/view/dhs-2018-displacement
13.12.2017 um 09:58 Uhr
“VICIS // ALWAYS CHANGE A RUNNING SYSTEM” IN BRIEF:

This exhibition does not ask whether change is needed: we are in the thick of it—locally, globally, digitally, politically, socially, ecologically. How to set the course for a society in flux? And who should? Aiming for desires, yet fearing the unknown, we need space and dialogue. Space for experiments, research and observation; dialog between experience, innovation and interests to challenge,
investigate and adapt predominant structures in their self-conception.This exhibition will highlight a choice of the best, latest and most innovative in global design, from
hidden champions to big players.

In its search for what next generation design might be, this exhibition will not limit itself to a
showcase and meet and greet: animated by a program of daily talks, debates, guided tours,
and other events it will delve into the topic. Participants also won’t have to invest into a scenography, presentation or illumination. To create a consistent whole, in which the exhibits are put as much as possible in evidence and enter into a lively dialogue with each other, the exhibition will take the shape of a carefully curated open land scape, in which each exhibit is explained to the public with captions and other documentation.

The exhibition will be curated by state of DESIGN director Alexandra Klatt.

Next to a number of other criteria, such as the will to create a diverse and kaleidoscopic whole,
and the way in which the proposals reflect new tendencies and strategies in global design in general, projects will again be judged on their critical mass and experimental and social relevance, or the way in which they question ruling standards.

The exhibition platform will be organized at 500sqm on five floors in a very special building in
the historic city center of Munich: the BUNKER at Vikatualienmarkt.

WHO CAN APPLY AND HOW:

All designers and design studios, producers, and institutes, whatever their origins, can apply for participation.

The exhibition is also open for participants from all possible design disciplines, going from jewelry and fashion, over furniture, product and communication design, to automotive and mobility, architecture and urban planning.

Candidacies are only valid when the Application Form is filled out and signed and has been re-
ceived by the organizers before 2017, December 31st.

Applications will be selected in three rounds, a first one on September 30th, a second one on November 30th, and a third one on December 31st. The final number of participants will be kept limited though. When that number has been reached before the final deadline, no further selection round will be organized. Candidates can apply with several proposals or projects, but are expected to enter one application form per project.

One proposal can comprise one or several ob jects, and even an entire collection, as long as the
exhibits clearly present themselves as one homogenous whole. A selection will only be final once participants will have paid the fee after they have been informed of their selection.

To keep the participation fee as low as possible, participants will again be asked to see to it them selves that the selected project is brought and retrieved on a specific date (will be announced latest two month before the opening) to and from the exhibition space.

Time of application ends on December 31st

http://www.stateofdesign.berlin/call%20for%20entries%20mcbw_vicis.pdf
12.12.2017 um 11:54 Uhr
CALL FOR PAPERS

In the past decades there has been a lot of discussion about the construction and impact of history. Historians claim to have overcome teleological narratives, moving away from grand narratives and challenging the white-male canon in order to decolonize and diversify.

Histories, however, have not only been constructed from words but also designed in various media in different dimensions. What happens when the past is given a particular form? How do designers interpret historical information and, by doing so, shape our knowledge of the past and its impact on the future?

The symposium focusses on historiographic dimensions of design in both the creation and the reception of history. It aims at discussing how specific knowledge, methods and elements of design are used to create histories, how they differ from each other and from written and oral histories, and how they create different trajectories for the future (Dilnot 2015). Possible contributions will analyze the construction and dissemination of historical narratives in visualizations (such as timelines or genealogies), publications (such as history books), exhibitions (such as retrospectives), and software (such as history apps or digital timelines).
How does their design affect our understanding of history (and thereby future and time in general)? Already a simple artifact such as a timeline communicates much more than historical data. By placing events on a single line, time is given a teleological notion, whereas detours, parallelisms, discontinuities, shifts and other aspects can hardly be visualized.

After an introductory keynote, the symposium will be organized in four panels – Visualizations, Publications, Exhibitions and Software –, bringing together invited contributions from established researchers and papers via an open call.

We invite proposals for individual papers of 20 minutes in particular, but not exclusively, from the following fields: history, visual history, design history, cultural studies, digital humanities, editorial design, exhibition design, interaction design, and information design.

SUBMISSION GUIDELINES

Please submit the proposal for your contribution in English no later than Monday, February 19th, 2018, including:

• Title of the panel (Visualizations, Publications, Exhibitions or Software).
• Title of the paper.
• Author's full name, title, position, and institution.
• Abstract of the paper (not exceeding 500 words).
• Keywords.
• Brief professional biography (not exceeding 200 words).

Papers must be original and not simultaneously submitted to another journal or conference. Proposals will be double-blind reviewed and selected by the conference committee.

The proposal must be in PDF format (file extension .pdf). Upload your proposal to: https://easychair.org/conferences/?conf=itwasntwritten2018

All questions about submissions should be emailed to: itwasntwritten at mailbox.org

ORGANIZERS

Julia Meer (Humboldt University in Berlin, visiting researcher at the MIT)
Robert Lzicar (Bern University of the Arts HKB)

INVITED SPEAKERS

• Keynote: Clive Dilnot, Professor of Design Studies in the School of Art and Design History and Theory, The New School / Parsons
• Martino Stierli, The Philip Johnson Chief Curator of Architecture and Design, The Museum of Modern Art (tbc.)
• Daniel Rosenberg, Professor of History, University of Oregon (tbc.)
• Teal Triggs, Associate Dean in the School of Communication, Royal College of Art
• Johanna Drucker, Breslauer Professor of Bibliographical Studies, University of California, Los Angeles
• Jeremy Aynsley, Head of the Research Cluster Internationalising Design History, University of Brighton
• Orit Halpern, Associate Professor of Interactive Design in the Department of Sociology and Anthropology, Concordia University, Montréal
• Frédéric Kaplan, Professor in Digital Humanities, École Polytechnique Fédérale de Lausanne EPFL (tbc.)

VENUE

The conference will be held at the MoMA in New York.

SPONSORS

VolkswagenStiftung
swissnex Boston
12.12.2017 um 10:56 Uhr
An der Hochschule für Gestaltung (HfG) Offenbach, Kunsthochschule des Landes Hessen mit Promotionsrecht, ist zum 1. April 2018 (SoSe 2018) eine Professur (W2) für das Lehrgebiet Interaction Design im Fachbereich Design zu besetzen.

Im Fachbereich Design werden Studierende in den Schwerpunkten Industrial Design, Integrierendes Design, Materialdesign flankierend von Technologie im Design sowie Kultur - und Designtheorie im dynamischen Spannungsfeld zwischen Wissenschaft und Praxis unterrichtet.
Aufgabe

Das neue Lehrgebiet Interaktionsgestaltung ist neben den genannten Schwerpunkten als ein neues und interdisziplinär orientiertes Lehr- und Forschungsgebiet in der Fachrichtung Design zu etablieren und ist Teil des neuen interdisziplinären Forschungsschwerpunkts Mobilitätsdesign, der unter der Federführung der HfG im Rahmen des hessischen LOEWE-Landesprogramms Forschung zu »Infrastruktur – Design – Gesellschaft: Designforschung in Mobilitätssystemen zur Entwicklung multimodaler, umweltfreundlicher Mobilität im Ballungsraum Rhein-Main« von 2018 bis 2021 durchgeführt wird. Kooperationspartner sind die Frankfurt UAS, die Goethe-Universität und die TU Darmstadt. Das Forschungsgebiet Interaktionsgestaltung ist als ein eigenständiges, jedoch interdisziplinär orientiertes Forschungsgebiet in den LOEWE-Schwerpunkt Mobilitätsdesign einzubringen und in der Lehre am Fachbereich Design zu vertreten.

​Die Professur konzentriert sich auf die Gestaltung interaktiver Systeme an der Schnittstelle zum Design – vom grafischen Interfacedesign über Konzepte für Bedienungen von Geräten und der Entwicklung von Bedienungsstrukturen bis zur experimentellen Entwicklung komplexer Interaktionen in realen und virtuellen Räumen als Ganzes oder als Teil eines Systems.

Interaktionsgestaltung wird als maßgeblicher Kompetenzbereich im Design verstanden. Die Lehraufgaben im Grund- und Hauptstudium und die aktive Mitarbeit am LOEWE- Forschungsschwerpunkt Mobilitätsdesign umfassen die Vermittlung von Strategien (u.a. Systemtheorie), Technologien (u.a. Open Source) und Techniken (Scripting usw.) für ein nutzergerechtes Entwerfen mit dem besonderen Fokus auf der Entwicklung und Erforschung zukünftiger Mensch-Maschine-Systeme.

Qualifikation
Ein abgeschlossenes Hochschulstudium im Design ist Einstellungsvoraussetzung. Erwartet werden einschlägige Erfahrungen sowohl in der gestalterischen Praxis als auch in der Forschung und Lehre im Bereich Interactiondesign. Wir suchen eine Gestalter-persönlichkeit mit besonderer Eignung und Motivation zur forschenden Erarbeitung wissenschaftlicher Erkenntnisse und praktischer Anwendung. Die Berufung ist, mit der Möglichkeit der Entfristung, auf vier Jahre befristet.

Es gelten die Einstellungsvoraussetzungen der §§ 61 und 62 Hessisches Hochschulgesetz. Die Vollzeitstelle hat ein Lehrdeputat von 18 SWS gemäß §3 Abs.3 LVVO (Hessen). Die HfG Offenbach strebt eine Erhöhung des Anteils der Frauen in Forschung und Lehre an. Bewerbungen von Frauen sind daher ausdrücklich erwünscht. Bewerber und Bewerberinnen mit Behinderungen im Sinne des § 2 Abs. 2 SGB IX werden bei gleicher Qualifikation bevorzugt berücksichtigt.

Bewerbungen mit aussagekräftigen Unterlagen und Dokumenten sind unter der Kennziffer 20 bis zum 8. Januar 2018 an den Präsidenten der Hochschule für Gestaltung Offenbach am Main, Schlossstraße 31, D-63065 Offenbach am Main, einzureichen.

Link zur Ausschreibung:
12.12.2017 um 09:16 Uhr

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