Pinnwand

EduLab Konferenz
Design-Lehre: Debatte, Praxis und Innovation
Di., 18.10.2016 HTW Berlin
Unkostenbeitrag: 35,00 € Anmeldung bis 15.09.2016

Anmeldung hier: http://bit.ly/2aH58GQ

Ort: HTW Berlin, Campus Wilhelminenhof:

Datum: Dienstag 18. Oktober 2016
Eintägige Veranstaltung mit Vorträgen und diskursiven Sessions,
Abends Get-Together
Sprache D/E

Wie lernt man Design?
Das Bauhaus, die hfg ulm und klassischer Vorkurs im Atelier sind in die Entwurfs- und Gestaltungslehre eingeschrieben. Wie wird fachspezifische Entwurfslehre heute interpretiert, wo sich die Paradigmen des Lernens und Lehrens sowie die Hochschulen und Bildungswege massiv verändert haben?


Wie lernt man durch Design?
Welchen Einfluss haben Elemente von Entwurfsprozessen auf die Vermittlung von Kompetenzen außerhalb des Entwurfs? Welche Lernprinzipien und Lehrmethoden lassen sich jeweils auf andere Zusammenhänge übertragen?

Das Symposium soll die Design-Lehre in den Mittelpunkt des Interesses stellen, und die Perspektive des "forschenden Lernens" innerhalb kreativer Bildungswege, und das Prinzip des "design-based-learning", der didaktischen Innovation, beleuchten.

Das Symposium bringt in einem spannenden Programm Forschende zusammen, die sich mit der Didaktik des Designs angesichts neuer Herausforderungen empirisch forschend auseinandersetzen, neue Curricula entwickeln, Methoden gestalten und dokumentieren.
Das Programm besteht aus einer Vielfalt kleiner, aktiver Sessions, in denen die Beiträge diskutiert werden können und Raum für Begegnung und Reflexion ist.


Keynotes von:
Mauro Rego und Angela Weißköppel


Weitere Beiträge u.a. von:

Augsten, Andrea
Bauer, Prof. Birgit
Conrads, Martin
Hensel, Prof. Daniela
Raff, Prof. Jan-Henning
Kühn, Prof. Guido
Mai, Vanessa
Meinhardt, Daniela
Morlok, Prof. Franziska
Penova Zwetana
Popplow, Laura
Raap, Heike
Ritzmann, Susanne
Weller, Prof. Birgit
Zerweck, Philip
uvm.


Keywords:
Entwerfen, Lernen, Methoden, Designdidaktik, forschende Lehre, Design Education, Forschen über Lehre



30.08.2016 um 10:24 Uhr
Exploring Territories, the Graphic Design Educators’ Network second annual conference, will explore the physical, intellectual and existential terrain of our learning and teaching.
Speakers include Brave New Alps, Darryl Clifton + Tracey Waller + Europa and Derek Yates + Mat Heinl (Moving Brands).
Over two days participants will also be able to experience tutor led workshops, papers and poster presentations, themed roundtable discussions, social events and meet graphic design educators from across the UK and beyond.

Keynote Speakers

Design Education and Prefugative (Work) Politics
Brave New Alps
Despite the ubiquitousness for designers of low pay, long hours and no or little social protection, working conditions are rarely discussed within design schools. But couldn’t design education become a space to enact a prefigurative politics or the collective reshaping of our working lives?

Educating for an Uncertain Future
Mat Heinl (Moving Brands) & Derek Yates (Winchester School of Art) in Conversation
Derek Yates and Mat Heinl discuss the benefits of open ended, prototype driven, collaborative enquiry and why embracing failure could be the real key to survival for today’s creative graduates.

Learning with Industry
Darryl Clifton, Tracey Waller (Camberwell College of Arts) & Robert Sollis (Europa)
This presentation will look at how industry and education co-exist and learn from each other In and around the BA (Hons) Graphic Design course at Camberwell College of Arts. Looking at case studies and a discussion on the course philosophy it will explore and challenge the relationship that education has with the graphic design profession.

The event will be held in Block B of Cardiff School of Art and Design, at the Llandaff campus of Cardiff Metropolitan University: Western Avenue, Cardiff, CR5 2YB.


More Information:
https://www.eventbrite.com/e/exploring-territories-mapping-the-terrain-of-graphic-design-education-tickets-24938016278?aff=ebrowse
26.08.2016 um 11:59 Uhr
The Reynolds School of Journalism seeks a Lecturer in Visual Design to join the faculty in fall semester 2017. The position is a non-tenure track, renewable, nine-month position. The Reynolds School is developing a national reputation for innovative curricula, a focus on entrepreneurial learning, and a commitment to equity, diversity and inclusion in its learning community.

The candidate will play an important role in building our visual design emphasis and collaborating with students and faculty in an experimental digital news lab. Teaching duties include a large freshman course in communication design, as well as advanced courses that could include topics such as production for web and mobile, interface design, and user centered design courses.

Mentoring students one-on-one and in small groups will support professional projects as well as student-led initiatives, such as producing newscasts for KNPB public television, daily video for social media, niche websites and our bilingual project, “Noticiero Móvil.”

This position requires professional experience in communication design, a degree in design or a related field, a master’s degree, and demonstrated potential for university teaching.
Experience with coding and design for cross-platform app development is highly desired. Applicants with bilingual design experience who would be able to contribute to our growing Spanish-language journalism program are especially welcome.

Contact Information for this Position
Sally Echeto: echeto@unr.edu
775 784-4519
Chair Donica Mensing: dmensing@unr.edu
775 784-4198

Job Close Date 22.09.2016

More information: https://www.unrsearch.com/postings/21480
26.08.2016 um 11:47 Uhr
Das Futurium in Berlin wird seine Besucher dazu einladen, sich mit Zukuntsfragen zu beschäftigen. Ausstellungen und Veranstaltungsprogramm sollen Einblicke in die Zukunft bieten, die schon heute in Hochschulen, Forschungseinrichtungen, Labors und nicht zuletzt in den Köpfen der Menschen entsteht. Zugleich soll das Haus ein lebendiger Ort des Dialogs über die Gestaltung der Zukunft werden.

Träger des Hauses ist die Futurium gGmbH, deren Gesellschafter die Bundesrepublik Deutschland (vertreten durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung), deutsche Wissenschaftsorganisationen, führende Unternehmen sowie Stiftungen sind.
Im so gennannten Reallabor können die Besucher des Futuriums Zukunft praktisch gestalten. Es bietet auf 600 Quadratmetern Raum für Experimente, Erfindungen, Kunstprojekte und Workshops. Das Reallabor beinhaltet eine flexible Workshopausstattung und ein Fab Lab.

In der Trägergesellschaft der Futurium gGmbH ist zum nächstmöglichen Zeitpunkt, befristet auf zwei Jahre, folgende Position zu besetzen:

Referent/in Co-Design Reallabor
Die Futurium gGmbH sucht für das Reallabor eine/n Mitarbeiter/in für die Entwicklung kreativer Workshopformate und den Aufbau des Fab Lab.

Aufgaben sind unter anderem:

▪ Entwicklung und Koordination der Angebote im Fab Lab des Reallabors
▪ Organisation und Durchführung von Co-Design Prozessen, Design
Thinking Workshops und Hackerthons
▪ Netzwerkarbeit, insbesondere die Betreuung von Gesellschaftern und
Kooperationspartnern aus Wirtschaft , Wissenschaft , Design und Kunst
▪ Konzeption, Organisation und Redaktion des Online-Angebotes des Reallabors
▪ Koordination und Steuerung der Zusammenarbeit mit Agenturen

Voraussetzungen sind:

abgeschlossenes Hochschulstudium, vorzugsweise im Bereich Produktdesign, Technik-, Natur- oder Sozialwissenschaften
mindestens 3 Jahre Berufserfahrung in der Planung und Durchführung von Workshops
ausgeprägtes technisches Verständnis
konzeptionelle Erfahrung mit partizipativen Designprozessen praktische Erfahrungen mit 3D-Druckern, Lasercuttern und CNC-Fräsen praktische Erfahrungen mit Arduino, Raspberry Pi, micro:bit, Lego Mindstorms etc.

▪ Programmiererfahrung wünschenswert, insbesondere in Python, C#, JavaScript und Scratch
▪ professioneller Umgang mit So ware, insbesondere MS O ce, Adobe CC, Sketch Up, Qcat, Autodesk 123D, Blender, Inkscape und gängigen Content-Management-Systemen.
▪ Interesse für spekulatives Design, Science Fiction und Zukunftswissenschaft
▪ strategisches Denken und Eigeninitiative
▪ sicheres Aufreten und ausgeprägte Kommunikatonsstärke sowie
exzellentes schriftliches Ausdrucksvermögen
▪ soziale Kompetenz und Teamfähigkeit, sowie strukturierte, sorgfältige
und engagierte Arbeitsweise
▪ sehr gute Englischkenntnisse in Wort und Schrift

Aussagekräftige Bewerbungen bis zum 11.09.2016 an:

Geschäftsführung der Futurium gGmbH
Prof. Dr. Reinhold Leinfelder
Kapelle-Ufer 2
10117 Berlin
E-Mail: o ce@hdz.berlin

Bewerbungen sollen im Betreff folgendermaßen bezeichnet werden: “Nachname_Bewerbung Bildung Reallabor“.
26.08.2016 um 11:40 Uhr
Die Aufwertung von objektbezogenen Kompetenzen zu wissenschaftlichen Schlüsselqualifikationen im Zuge des Material Turn der Geistes- und Kulturwissenschaften eröffnet gerade für Forschungsbibliotheken mit herausragenden Spezialbeständen und historischen Sondersammlungen ungeahnte Chancenfür ihre Neupositionierung gegenüber Universitäten und anderen Forschungseinrichtungen.

Vor diesem Hintergrund organisieren die Staatsbibliothek zu Berlin und der Arbeitskreis Materialität der Literatur seit 2014 die Vortragsreihe „Die Materialität von Schriftlichkeit“. Ziel dieses inzwischen bereits in seine dritte Runde gehenden programmatischen Dialogs zwischen Bibliothek und Forschung ist es, theoriegeleitete Perspektiven auf Handschriften, historische Drucke und moderne Künstlerbücher mit aus der Praxis entwickelten Fragestellungen zu konfrontieren und dabei den Dualismus von Trägersubstanz und semiotischer Ebene von Texten zu überwinden.

Als integrierende Klammer der ausgewählten Vorträge dient das Forschungsprogramm des von Angehörigen der Freien Universität, der Humboldt-Universität sowie der Universität Potsdam getragenen Arbeitskreises. Konkret geht es den sich in den Grenzbereichen von Literatur- und Buchwissenschaft sowie von Analytischer Bibliographie, Typographiegeschichte, Materialitätsstudien und Artefaktanalyse verortenden Mitgliedern dieses Netzwerks darum, die Möglichkeiten vor allem literaturwissenschaftlicher Forschung durch die theoretische und systematische Beschäftigung mit den materialen und medialen Grundlagen von Texten zu erweitern: Im Zentrum stehen dabei sowohl die Theorie der textuellen Materialität und Dinghaftigkeit als auch die historische Beschäftigung mit den Trägermaterialien und Technologien, Schreibgeräten und Schreibstoffen, Formaten und Formen materieller Texte.

Detaillierte Informationen zu den einzelnen Vorträgen finden Sie bitte unter: http://staatsbibliothek-berlin.de/materialitaet

26.08.2016 um 11:18 Uhr
For the second consecutive participation in Art-O-Rama, Neumeister Bar-Am present a solo presentation of painter Priscilla Tea (Italy, 1983).

Priscilla Tea’s landscapes are inspired by, and depict abstract landscapes from constructed digital space, specifically referencing the rudimentary role playing game Second Life since her earliest works in the beginning of the 00’s.

Tea’s paintings escape the spatial limitations of their origins on a screen, working only in large format, from two to over six meters in width. Ambiguous expanses of sky or structure are depicted with computerised traits; of format, gradation and fixed-width colour blocking and rendered in thin layers of oil, painted by Tea onto these large canvases.

Her paintings seem to be a meditative reflection upon our engagement with images via a screen, rather than a representation of it. Their scale and interplay between depth and flatness also form an impact on perception of space they’re exhibited in, consequently resisting documentation and reinsertion to the virtual.

Investigating a lineage of future focused yet critical architects, from Superstudio, through Keller Easterling to Tea’s peer Andreas Angelidakis, gives other clues to unpicking her relation to spacial awareness, infrastructure and utopianism.


ART-O-RAMA, Marseille
International Fair of Contemporary Art
26, 27 & 28 August 2016

La Cartonnerie
La Friche la Belle de Mai
41 rue Jobin
13003 Marseille

More info: art-o-rama.fr
26.08.2016 um 10:50 Uhr
The Product Development Symposium is an opportunity for industry delegates to gain insight into the advances in engineering design and product development research and practice.
The symposium is organized in four topic focused days, which are of strategic importance for danish manufacturing and product development:

Motivation for Disruptive Conceptualization Day
Disruptive conceptualisation can be achieved by goal-oriented mapping of user context or utilisation of knowledge about radically different solution principles. The conceptualisation day offers new input from companies that identifies with new product opportunities, which have been identified through an active dialogue with users together with case stories of disruptive development, where new products and technologies have been developed through inspiration from nature.

Motivation for Product Architectures Day
Product architectures (PA) have during the last ten years gained increasing interest from both academia and industry. There is no doubt that implementation of PA has the potential to significantly reduce time to market and time to money. The transition from current way of working, to Product Architectures is however very difficult. The Product Architecture Day will present state of the art theory and practice in the area.

Motivation for Robust Design day
While the principle benefits of robust design are widely accepted, there is still a large gap between robust design in theory and in practice. DTU’s annual Robust Design Day therefore aims at bringing together researchers and practitioners focusing on applied Robust Design and Variation Management in Design and Production. The objective is a regular platform for discussions and a fruitful knowledge exchange on experiences, solutions and challenges faced.

Motivation for Sustainable Product/Service-systems day
The current industrial shift from selling products to providing Product/Service-Systems (PSS) drives new business opportunities and sustainability improvement. The Sustainable Product/Service-Systems Day aims to bring researchers and practitioners together and establish a platform for discussions and a fruitful knowledge exchange on experiences, challenges and opportunities.

These areas combine skills and knowledge at the core of engineering design whilst introducing advanced methods and tools which are leading on an international level.

For more information visit:
http://pd-symposium.org/index.php
22.08.2016 um 13:10 Uhr
Looking at objects, letterforms, experiences, and even theatrical performances, award-winning author Jessica Helfand asserts that understanding design's purpose is more crucial than ever. Design is meaningful not because it is pretty but because it is an intrinsically humanist discipline, tethered to the very core of why we exist. For example, as designers collaborate with developing nations on everything from more affordable lawn mowers to cleaner drinking water, they must take into consideration the full range of a given community s complex social needs. Advancing a conversation that is unfolding around the globe, Helfand offers an eye-opening look at how designed things make us feel as well as how and why they motivate our behavior.

Verlag:
Yale 2016
ISBN:
9780300205091
Preis:
23.50 €
22.08.2016 um 12:31 Uhr
The Politics of Design shows the importance of visual literacy when communicating across borders and cultures. It explores the cultural meaning behind symbols, maps, photography, typography, and colors. It is a practical guide for design and communication professionals and students to create more effective and responsible visual communication.
Many designs that appear in today’s society will circulate and encounter audiences of many different cultures and languages. The Politics of Design enhances your visual literacy for communication beyond borders and cultures.

"Ruben Pater’s unpacking of the politics that underscores most design is a 21st Century companion to Quentin Fiore and Marshall McLuhan’s The Medium Is The Message and War and Peace In The Global Village."

- Steven Heller


BIS, 2016
ISBN:
9789063694227
Preis:
17.00 €
22.08.2016 um 12:19 Uhr
Intersections is a series of events on interdisciplinary research and the symbiotic relationship between the arts and science, presenting and discussing innovative work from the Media and Arts Technology programme at Queen Mary University of London.

The inaugural symposium discusses symbiosis between arts, media, science and technology. This is a reflection on how research observes the changing link between ourselves, technology, and our perception of the world. The broad research conducted within MAT will be discussed and how this research is adding to the dialogue of change. To investigate this concept on the day, conversations around the nature of interactivity, empowerment and associated research methodologies hope to build an understanding of current research and uncover future avenues of exploration within the symbiosis of media, arts, science, and technology.
The event is free and up for registration.

Speakers:
Bill Gaver
Hannah Redler
Saul Albert
Pollie Barden
Nick Bryan-Kinns
Julie freeman
Sara Heitlinger

More Information: http://intersections.io/
22.08.2016 um 10:56 Uhr

Willkommen !



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