Pinnwand
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Die Ausstellung 19. Mai bis 25. Juni 2017
Das Symposium 23. und 24. Juni 2017
Die Designwoche 11. bis 16. Juli 2017

Es muss nicht immer Kaviar sein! Schmuck und Design befassen sich nicht nur mit der „Schaffung des Teuersten". Luxus ist Limitierung und Langlebigkeit, Verknappung und Veredelung, Sehnsucht und Sinnlichkeit. Was ist Luxus in gesättigten Märkten – für diejenigen, die schon alles haben? Und für die, die am anderen Ende der Marktkette stehen?

Die Fakultät für Gestaltung DesignPF, der Kunstverein Pforzheim, das Kulturamt der Stadt Pforzheim und das EMMA-Kreativzentrum Pforzheim feiern gemeinsam das Goldstadt-Jubiläumsjahr 2017 mit einer Ausstellung, einem Symposium und einer Designwoche.

Das Symposium

23. und 24. Juni 2017
Fakultät für Gestaltung

Wir leben in einer Welt von flüchtigen Trends und Wegwerfartikeln. Zahllose Kopien von Markenartikeln und beschleunigte Produktzyklen verändern die DNA luxuriöser Dinge. Wie sehen künftige Kostbarkeiten aus? Welche Strategien nutzen Designer, um Gegenstände besonders wertvoll zu machen? Was ist der Luxus der Zukunft – für Designer und Wissenschaftler?

Moderation: Dr. Susanne Kaufmann, SWR2

Mit u.a.:
Prof. Dr. Oliver P. Heil, Lehrstuhl für Marketing und BWL, Direktor des Center for Luxury Research, Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Co-Autor von „Luxury Marketing & Management“, 2015
Zaim Kamal, Kreativdirektor Montblanc
Olaf Nicolai, Konzeptkünstler und mehrfacher „documenta“-Teilnehmer
Wilhelm Rieber, Uhrmachermeister und „Magier der Uhren“
Andreas K. Schlittenhardt, geschäftsführender Gesellschafter der Döttling GmbH („die edelsten Tresore der Welt“)
Greta Taubert, Journalistin und Autorin von „Im Club der Zeitmillionäre“
Prof. Dr. Wolfgang Ullrich, Autor von „Siegerkunst. Neuer Adel, teure Lust“, 2016 
Prof. Dr. Lambert Wiesing, Lehrstuhl für Bildtheorie und Phänomenologie, Friedrich-Schiller-Universität Jena, Autor von „Luxus“, 2015


Fr., 23. Juni 2017, 9.30–18 Uhr
Sa., 24. Juni 2017, 9.30–14 Uhr
Fakultät für Gestaltung, Holzgartenstraße 36, 75175 Pforzheim
Eintritt frei

luxus.hs-pforzheim.de

Die Ausstellung

19. Mai bis 25. Juni 2017
Alfons-Kern-Turm

Was ist heute luxuriös? Wie schaffen es Gestalter, Gebrauchsgegenstände in Must have-Produkte zu verwandeln? Konsumgüter und Werke der bildenden Kunst zeigen die unterschiedlichen Aspekte von Luxus. Design-Produkte veranschaulichen, wie aus gewöhnlichen Dingen Luxusgüter entstehen. Das Kinderzimmer als Spielwiese und Konditionierungszone für den Konsum von Luxus thematisiert eine inszenierte „Mini-Welt“. Wenn die Müdigkeit am Überfluss eintritt, bewegen wir uns im „De-Branding“ und „Hidden Wealth“: Kein Logo ist das neue Logo, wahrer Reichtum wird nicht zur Schau gestellt, sondern verborgen. Sogar Verzicht kann ein Statussymbol sein: Wenn das Wissen um die Entstehung als luxuriös gilt. Eine Rube Goldberg-Maschine ist der Höhepunkt der Ausstellung: In über 500 Arbeitsschritten produziert die Maschine Kettenreaktionen für 15 Minuten Nonsens. Wie bei einem überdimensionierten Domino-Spiel. Die Maschine ist nicht nur die weltweit größte und als solche eine Anwärterin für das Guinness-Buch der Rekorde, sondern auch ein Paradebeispiel für die berühmten Worte des Soziologen und Volkswirtes Werner Sombart: „Luxus ist jeder Aufwand, der über das Notwendige hinausgeht.“

Gruppenführungen auf Anfrage unter luxus@hs-pforzheim.de

Mi.–Fr.: 13–19 Uhr, Sa./So.: 11–19 Uhr

01.06.2017 um 11:17 Uhr
Call for papers and projects
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Second SDN Design Research Winter Summit 2018
at the FHNW Academy of Art and Design Basel
8–10 March 2018
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BEYOND CHANGE
Questioning the role of design in times of global transformation
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Present discourses in design research, art, cultural studies, media studies, philosophy, and social science are dominated by the much-debated concept of the ‘Anthropocene,’ which supposedly elicits a heightened sensitivity for the negative impact that anthropocentric policies and technologies continue to have on our planet, and thus on the terms and conditions of humanity’s long-term survival. Against the backdrop of catastrophe and normalized crisis, designers as problem-solvers and agents of material-visual culture are called upon to draft speculative scenarios, construct artificial worlds, and develop smart solutions. However, the current tendency to see global crisis first and foremost as a worldwide design competition has deservedly received much criticism. Against this backdrop, we feel urged to ask: How can design make a significant contribution to a more just society and sustainable forms of living without impeding or compromising bottom-up initiatives? How can it foster political and social engagement beyond user-centered or speculative approaches? How can design practice and theory influence how problems are approached without marginalizing the voices of those who are most directly affected? How can designers intervene in environmental issues without turning them into design projects that value aesthetics over commitment? What strategies are being formulated by different approaches to design education? Finally, what specific function does the mode of (design) research have: how can scholarly reflexivity and alternative forms of knowledge be combined with concrete social commitment?

The characterization of design as a mode of social and environmental transformation has a long tradition. Decades ago, design scholars such as Herbert Simon, Otl Aicher, Victor Papanek, Tomás Maldonado, Horst Rittel, and Lucius Burckhardt drew attention to the fundamentally artificial character of what we call environment and emphasized the central role of design in creating futures and pasts. Papanek’s Design for the Real World (1971) provided an important impetus for critically revisiting the Western-Modernist foundations of design and the resulting concepts, artefacts, and applications. Various contributions to the history and theory of participatory design or social design (Brock, 1977; Binder et al., 2011; Manzini, 2015; Margolin, 2015; Banz, 2016) have further directed attention to the power dynamics characteristic for design and the determining effects of design. It is now more crucial than ever to reflect critically on the image of design as an omnipotent problem-solving activity for the ‘real world,’ and to discuss concrete design projects that respond to current social and political conditions.

Recent concepts for a problem- and context-conscious design practice, such as ‘transformation design’ (Jonas et al., 2015; Sommer/Welzer, 2016) or ‘transition design’ (Irwin et al., 2015), have involved rethinking established understandings of aesthetics and speculation. Further, the emergence of platforms such as ‘Decolonizing Design’ exemplifies attempts to overcome the marginalization of design approaches that originate and flourish in the Global South. The focus of such approaches is on topics such as sustainability, waste reduction and recycling, social justice, and postcolonial design models. From this perspective, it seems worthwhile investigating politically committed (social) design projects as to their underlying philosophies and cultural contexts in order to approach more humble and aware modes of intervention. How can we reimagine design as an unbounded, queer, and unfinished practice that approaches the world from within instead of claiming an elevated position? How, for once, can we try to see design as a situated practice instead of turning it into the Global North’s escape and problem-solving strategy? How can we think about one world without falling into planetary-scale thinking and the idea that resilience is our only hope?

What is needed is a radically new understanding of design practice and education that unfolds its potential in interaction with different actors, cultures, disciplines, production and knowledge cultures. On the one hand, this requires repositioning design between creative practice in the narrower sense and an extended, form-independent and interdisciplinary concept of intervening; on the other hand, design should from the outset problematize approaches and perspectives that are mainly determined by the Global North.

The Second SDN Design Research Winter Summit 2018, hosted by the FHNW Academy of Art and Design Basel/Switzerland, is calling for contributions that address the outlined topics and covering the full field of both practice-led and theoretical-historical design research. Particularly desirable are small-scale projects targeting real-world impact, which are committed to the conference themes and whose authors are willing to reflect critically on these projects during the conference. Finally, relevant proposals that do not stem from design research in the narrower sense, but which relate to policy and sustainability research, development cooperation, urban planning, or social work, for example, are also welcome.

Applicants are invited to submit proposals for lectures, project presentations, and workshops. We explicitly encourage applications that propose an experimental approach to the conference’s topic (visual presentations, documentary films, social media, etc.).

Applications must be written in English, should not exceed 3000 words (excluding references), and should be submitted as a single PDF. Large media files should be included as weblinks in the PDF. Additionally, authors must include a short biography of maximum 250 words. Collective submissions are also welcome. All contributions will be peer reviewed. All applications should be sent via the Easyschair Platform before August 15, 2017. For more information about the content of the conference please contact: nina.paim@beyondchange.ch

Submissions at: https://easychair.org/conferences/?conf=bechange2018

Website: www.beyondchange.ch
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Key dates:

25 May 2017: Call for papers
15 August 2017: Deadline for applications
1 October 2017: Notification of acceptance and reviewer feedback
8–10 March 2018: Conference
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Conference Host:

FHNW Academy of Art and Design, Basel
Coordination: Prof. Dr. Claudia Mareis, Sarah Haug, and Nina Paim

Conference Chairs – Swiss Design Network:

Dr. Massimo Botta, University of Applied Sciences and Arts of Southern Switzerland, SUPSI
Dr. Davide Fornari, Ecole Cantonale d’art de Lausanne, ECAL
Prof. Dr. Claudia Mareis, FHNW Academy of Art and Design, Basel
Isabel Rosa Müggler Zumstein, Lucerne School of Art and Design, HSLU
Prof. Dr. Sarah Owens, Zurich University of the Arts, ZHDK
Prof. Dr. Arne Scheuermann, Bern University of the Arts, HKB
Prof. Dr. Anne-Catherine Sutermeister, University of Art and Design Geneva, HEAD
31.05.2017 um 13:44 Uhr
Die vorliegende Arbeit untersucht mit theoretischen und praktischen Methoden die Frage der Autorschaft und der Originalität im Design. Dabei dient insbesondere der Umgang von Möbelherstellern mit sogenannten Modernen Klassikern des Möbeldesigns als Untersuchungsgegenstand.
Im Zentrum dieser Untersuchung steht eine Recherche zu der bislang wenig erforschten Entwicklungsgeschichte der Tischgestelle von Egon Eiermann. Die Arbeit soll damit einen wissenschaftlichen Beitrag zur Entwicklungsgeschichte der sogenannten Eiermann-Gestelle bieten. Design wird in diesem Rahmen als eine variationserzeugende Tätigkeit definiert, die stets dazu tendiert, Bestehendes zu verändern. Design steht damit in einem spannungsreichen Verhältnis zu dem Begriff der Originalität, da jedes Redesign erneut die Frage der Autorschaft aufwirft, was insbesondere dann kritisch wird, wenn der ursprüngliche Autor eines Designs verstorben ist. Im Rahmen dieser Untersuchung spielen rechtliche, ästhetische, materielle und ideelle Aspekte eine Rolle.

Daniel Klapsing: Forschung durch Redesign
Originalität und Redesign von Autorenprodukten am Beispiel des Zeichentischgestells von Egon Eiermann
284 Seiten mit 220 Abbildungen
Wasmuth Verlag
29.05.2017 um 10:48 Uhr
Conference at Braunschweig University of Art (HBK),
Johannes Selenka Platz 1, 38118 Braunschweig, Germany,
15 & 16 June 2017

www.transformazine.de/nerd

Design has long expressed and established itself as an independent research competence – a fact that also companies, institutions and politicians have come to acknowledge. What is still needed, however, is a stronger public platform for design to confidently reflect upon this process and to establish and communicate the specific dimension of design research.
For this reason, BIRD, the Board of International Research in Design for the eponymous design research book series published by Birkhäuser, has developed and set up the New Experimental Research in Design/NERD conference.
The conference will provide a forum for the presentation and discussion of an impressive and diverse range of new intelligent and experimental approaches in design research.
Young design researchers from, for example, South Africa, Austria, Sweden, Switzerland, Germany, the US and the UK will be presenting important and insightful examples of innovative design research, putting their contributions up for discussion: anevent promising to be most inspiring and give rise to further debate and action.

The conference is open to everyone working in, or with an interest in, design, to representatives from universities, companies and other interested parties, who are invited to actively contribute to the discussions. Attendance is free of charge.

Please register at: nerd@transformazine.de

Day 1, 15 June 2017
Session Moderator: Marc Pfaff (BIRD)
10:30 Registration
11:00 Welcome address by Vanessa Ohlraun, President of Braunschweig University of Art
11:15 Welcome address by Dr. Ulrich Schmidt (Birkhäuser)
11:20 Introduction by Prof. Dr. Wolfgang Jonas and Prof. Dr. Michael Erlhoff
12:00 Dr. Rael Futerman, University of Cape Town, South Africa: “Leveraging Tensions and Contradictions within and between Activity Systems as Points for Design Intervention”
12:25 Discussion

13:00 Lunch

14:00 Sajith Gopinath, National Institute of Design (NID), Ahmedabat, India: “Leveraging Design in the Confluence of Playfulness, Ageing and Social Transformation”
14:25 Discussion
14:50 Max Pietro Hoffmann, Cologne, Germany: “Means of Digital Images”
15:15 Discussion
15:40 Melanie Levick-Parkin, Sheffield Institute of Arts, UK: “Radical Mundanity – How Feminist Inquiry and Creative Practice can Unbind us from the Ontological Entrapment of Contemporary Design Epistemology”
16:05 Discussion

16:30 Coffee break

17:00 Irmi Wachendorff, Folkwang University of the Arts, Essen, Germany: “Social Positioning Through Scriptural Variation in Linguistic Landscapes”
17:25 Discussion
17:50 Otto Paans, Technical University Berlin (TU Berlin), Germany: “Exploration by Spatial Design: Investigating the Complex Problem of Urban Sustainability Through Architectural Design Practices”
18:15 Discussion


Day 2, 16 June 2017
Session Moderator: Michelle Christensen (BIRD)
10:00 Laura Popplow, University of Art and Design, Linz, Austria: “Co-Making. Design Participation in Transformation? An Experimental-Programmatic and Discourse Research”
10:25 Discussion
10:50 Susanne Ritzmann, Berlin University of the Arts (UdK), Germany: “Don’t Take Out the Trash: Research Through Conceptual Designs in Design Education”
11:15 Discussion
11:40 Sören Rosenbak, Umea Institute of Design, Sweden: “Pataphysics as an Experimental Perspective to Understand Design”
12:05 Discussion

12:30 Lunch

13:30 Helga Schmid, Royal College of Art (RCA), London, UK: “Uchronia – Time at the Intersection of Design, Chronosociology and Chronobiology”
13:55 Discussion
14:20 Kakee Scott, Carnegie Mellon School of Design / Parsons, USA: “Design and Economic Imagination”
14:45 Discussion

15:15 Coffee break

15:45 Shintaro Miyazaki & Susanna Hertrich, University of Applied Sciences Northwestern Switzerland FHNW / FHNW Academy of Art and Design, Basle, Switzerland: “Synthesizing Historical Contextualization, Fictional World-Designing and Media Experimentation. An Ongoing Case Study”
16:10 Discussion
16:45 Closing discussion
17:15 End
27.05.2017 um 13:17 Uhr
Passt Ihnen Ihr Anzug noch?
Geht anthrazit immer?
Folgen Sie dem Trend?
Sind Sie noch interessiert?
Schon wieder …?
Haben Sie Spaß?
Haben Sie noch etwas vor?
Käffchen?
Wie lang dauert es denn noch?
Wiederholen Sie sich?
Schon wieder Montag?
Wie hätten Sie es denn gerne?
Warum so eilig?
Was haben Sie gesehen?
Geht das nicht schneller?

Woran denken Sie?
Nur an eine Uhr? …

»Formen der Zeit« – Studierende des Master-Studiengangs Design Studies der Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle beleuchten Aspekte der Zeit im Design

Die Abendveranstaltung findet im Rahmen des Begleitprogramm zum Designpreis Halle 2017, am Donnerstag den 1. Juni, 18 Uhr im Hörsaal der ehemaligen Physikalischen Chemie, Mühlpforte 1 statt.
26.05.2017 um 21:07 Uhr
Ausgehend von der Beobachtung, dass sich die immer komplexer werdenden gesellschaftlichen, sozialen, ökologischen und technischen Probleme schon heute nicht mehr monodisziplinär lösen lassen, sondern ein intensives Zusammenwirken verschiedenster Disziplinen und eine lebendige Verschränkung von Theorie und Praxis erfordern, versuchen Studierende und Lehrende im Folkwang Graduate Programm Gestaltung »Heterotopia« die Chancen der Transdisziplinarität zu ergründen.

Auf der Basis eines fundierten gestalterischen Wissens, Grenzen und Möglichkeiten einzelner Disziplinen zu befragen, sichtbar zu machen und nicht nur in neuartige, nachhaltige Gestaltungsprozesse, sondern auch in eine kritische, praxis- und theoriegeleitete Auseinandersetzung münden zu lassen, ist dezidiertes Ziel des Studienganges.

Welche richtungsweisenden Antworten auf die Fragen und Probleme unserer Welt können transdisziplinäre Prozesse bieten?
Erste Früchte dieser Fragestellung, vor allem von Seiten der Studierenden, macht die im Frühjahr 2017 beim Passagenverlag unter Herausgeberschaft von Prof. Alan Shapiro, Prof. Marion Digel und Irmi Wachendorff erscheinende Publikation »Transdisziplinäre Gestaltung. Essays der Folkwang Universität der Künste « deutlich.

Sie bildet zugleich den Anlass für das gleichnamige Symposium, welches am 06. und 07. Juli 2017 auf dem Campus Zollverein in Essen im SANAA-Gebäude (EG) stattfinden wird.
Das Symposium schließt Vorträge, Performances, eine Podiumsdiskussion und eine Begleitausstellung ein. Es bettet sich zugleich in die Festlichkeiten zum 90-jährigen Bestehens der Folkwang Universität der Künste in Essen, unter dem Motto »Folkwang ist«.

Der genaue Ablauf und die einzelnen Programmpunkte des Symposiums können der Homepage www.folkwang-heterotopia.de entnommen werden.

Um Anmeldung zum Symposium wird gebeten bis zum 26.06.2017 via E-Mail an

katharina.umbach@folkwang-uni.de
24.05.2017 um 12:05 Uhr
Die Auseinandersetzung mit Geschlecht als sozialer Konstruktion ist in sehr vielen Wissenschaftsbereichen seit Jahrzehnten state of the art. Im Design ist die Einbeziehung der Kategorie Gender allerdings noch immer fast ein blinder Fleck. Das ist merkwürdig, weil Design ja den ganz gewöhnlichen Alltag überall und jederzeit bestimmt, und damit auch die in diesem Alltag handelnden Subjekte. Und diese Interaktion zwischen Menschen und Dingen findet unabdingbar „gendered" statt.

Das vorliegende Buch setzt sich erstmals mit den essentiellen Fragen von Gender im Design theoretisch wie praktisch auseinander: Es erörtert die grundsätzliche Notwendigkeit der Einbeziehung von Gender in den Designprozess, und es stellt exemplarisch Design(forschungs)projekte zu diesem wichtigem Thema vor.

Uta Brandes ist die erste Professorin, die explizit Gender & Design bis vor kurzem an der Köln International School of Design lehrte. Sie berät Unternehmen in Gender & Design-Fragen, ist Co-Gründerin und Vorsitzende des international Gender Design Network und betreut zahlreiche Projekte, insbesondere in Hong Kong, China und Japan.

Verlag: Birkhäuser
ISBN: 978-3-0356-1109-0

49,95 €
17.05.2017 um 12:11 Uhr
Stand Up for Democracy

1. There is no need to point out that we are now in difficult and dangerous times. For many years we were living in a world that, despite its problems, has been nevertheless engaged in a democratization process whereby human rights, fundamental freedoms and opportunities for personal development were increasing. Today, this whole picture has changed. Attacks on democracy are active in several countries, including the ones where democracy seemed to be unshakable.

2. In these new times, the design community (practitioners, researchers, theorists, students, journalists, publishers and curators who are professionally involved in design- related activities) should stand up, speak out and act. To do that we do not have to share the same idea of what democracy is. It is enough to recognize the strong convergence between democracy and design. This convergence can be
characterized in four ways: (1) design of democracy, improving democratic processes and the institutions on which democracy is built; (2) design for democracy, involving issues of access and transparency,
allowing more people, especially using technology, to participate in the democratic process; (3) design in democracy, including projects that help to bring about conditions of equality and justice; (4)
design as democracy, whereby the equitable and inclusive principles of participatory design set a stage on which diverse actors can come together to share constitutive power in shaping the present and future
world we live in. Design has always been instrumental as a tool for democratization, in the four ways described above, either directly or indirectly. Today, these multiple commitments should continue, and
designers need to support and increase democratic practices in their respective communities and countries. But now "normal" ways of designing are not enough. At this time it is essential that the design
community takes a strong stand against the on-going de-democratization process and supports broader and richer opportunities for democracy and well being. In practical terms, this can be defined by as
conceiving, developing and connecting multiple actions of resistance and proposals of new possibilities. It means using every possible arena where design has a voice, to stand up against de-democratization. It means conceiving of and enhancing highly visible and effective actions of resistance. It also means proposing and developing projects that address both crucial short-term problems such as job creation and welfare reform and long-term issues such as environmental and economic sustainability. These two threads of action should interact and support each other, resulting in a dynamic proactive resistance.

3. Beyond expressing and sharing our concern, this letter aspires to help catalyze discussions and initiatives that we know are already happening in the design community. We believe that it is important
that these discussions and initiatives have more visibility and state clearly how the design community, with its richness and diversity, is standing up and taking a stance in these troubled times.

To contribute to this effort, we are sending this letter to friends and colleagues who play different, relevant roles in the design community including design associations, design schools, research centers, design publications and media, and design-related cultural institutions. Our proposal to the community is that its members consider our open letter, and if they agree with its spirit, act in three ways:

- write a personal statement of less than 500 words
- make it public and circulate it in their networks
- organize an event in the next few months

The two of us are committed to collecting these statements and the information related to these events and to trying to find a way to give them visibility. How this last step will happen is still an open
question. It will depend on how this letter is received and what new energies it generates. We hope that it will stimulate designers to stand up and fight for democratization in their own communities and throughout the world.

Ezio Manzini and Victor Margolin
Chicago, 5 March 2017

Please, send your feedback to: ezio.manzini@gmail.com

17.05.2017 um 11:10 Uhr
Am 31. Mai und 1. Juni 2017 lädt die Köln International School of Design der TH Köln zur interdisziplinären Tagung »Mit weit geschlossenen Augen. Virtuelle Realitäten entwerfen« ein, die zusammen mit dem Institute of Media and Design der TU Braunschweig konzipiert wurde. Aus verschiedenen Perspektiven gehen Wissenschaftler/-innen und Gestalter/-innen der Frage nach, wie mobile Virtual-Reality-Technologien Raumerfahrung und Selbstwahrnehmung verändern, und welche Folgen die Grenzaufhebung von Bild und Körper für das Entwerfen in Design und Architektur hat.

Die von Carolin Höfler und Philipp Reinfeld organisierte Tagung findet in deutscher Sprache statt. Der Eintritt ist frei, Programm und Registrierung finden Sie hier: http://conferences.kisd.de

Mit weit geschlossenen Augen. Virtuelle Realitäten entwerfen
31. Mai 2017, 16.00 bis 19.00 Uhr und 1. Juni 2017, 09.30 bis 17.00 Uhr
Köln International School of Design, Ubierring 40, 50678 Köln
10.05.2017 um 15:42 Uhr
Eine Gruppe Studierender der Studiengänge „Visuelle Kommunikation“ und „Kunst und Medien“ an der Universität der Künste Berlin erforschte über mehrere Monate unter Leitung von Martin Conrads und Franziska Morlok die Bestände des Universitätsarchivs auf der Suche nach typo- und kalligraphischen Eigenheiten. Die Funde wurden von den Studierenden gestalterisch untersucht und interpretiert; die Ergebnisse liegen nun als Buch vor – einem Archiv aus Schriften der Universität der Künste Berlin.

Herausgeber/innen: Martin Conrads und Franziska Morlok
Mit gestalterischen Beiträgen und Texten von Lena Drießen, Annika Haas, Philipp Lehr, Lucas Liccini, Lukas R. Mayer, Katharina Nejdl, Anne-Sophie Plèche, Robert Radziejewski, Carmen Reina, Saori Shiroshita sowie einer Einleitung der Herausgeber/innen.
Gestaltung: Martin Conrads und Franziska Morlok.
120 Seiten, deutsch
Verlag der Universität der Künste Berlin, 2016
ISBN: 978-3-89462-286-2
EUR 12.–

Buchpräsentation:
Freitag, 12. Mai 2017, 18:00
Galerie designtransfer
Einsteinufer 43
10587 Berlin-Charlottenburg

Tel. +49 (0)30 3185 -2858
Fax +49 (0)30 3185 -2859
designtransfer[at]udk-berlin.de
Designtransfer

Buchbestellungen hier:
09.05.2017 um 13:24 Uhr
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